dinsdag 11 november 2014

Interview met Lisa Nicaise

Passies geven zin aan het leven.


Lisa Nicaise is een 21-jarige studente aan de Arteveldehogeschool in Gent. Daar volgt ze de opleiding tot lerares secundair onderwijs voor de vakken Nederlands en Engels. Zoals ieder ander mens heeft ook Lisa een aantal passies of hobby’s in haar leven en die had ze graag met ons gedeeld.

Boeken zijn als ware magie.
Lisa < Ik ben gepassioneerd door het lezen van boeken. Dit is iets dat ik al van kleins af aan heel graag doe. De wereld van literatuur is een plek waar je volledig vrij kan zijn in je fantasie. Je kan de personages een uiterlijk geven zoals je denkt dat ze er uit zien, je kan zelf de omgeving bedenken. Dit is de ware magie van boeken voor mij. Er is wel één voorwaarde. Boeken moeten een goed verhaal bevatten. Vandaar dat mijn favoriete genres thrillers en waargebeurde verhalen zijn. Bij thrillers lees ik meestal direct tot het einde omdat het goed geschreven is en omdat het je vaak meeneemt in het verhaal zodat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Dit gevoel had ik recent nog bij het boek ‘De behandeling’ van Mo Hayder. Daarnaast zijn waargebeurde verhalen ook de moeite waard omdat ze de werkelijkheid soms lijken te overtreffen. Personages zijn emotioneel en psychologisch vaak sterk uitgewerkt en dat maakt ze uniek.>
Sybren Meestal hebben mensen een favoriet boek. Is dit ook bij jou het geval?
Lisa < De verhalen van Harry Potter, geschreven door J.K. Rowling, blijven me boeien. Ik heb ze allemaal ongeveer al zes keer gelezen maar toch word ik het niet beu. De manier waarop ze de dingen zo gedetailleerd kan uitleggen en het tegelijkertijd toch niet saai laat overkomen, is een van de redenen waarom ik haar zo’n goede schrijfster vind. Ook haar rijke fantasie vind ik echt een bron van inspiratie.>
Sybren Zou je dan misschien ooit zelf eens een boek willen schrijven?
Lisa < Heel graag. Dit zou een grote droom zijn die uitkomt want ik was als kind al bezig met het schrijven van kleine verhaaltjes. In het lager heb ik zelf eens een prijs gewonnen met het schrijven van een opstel. Qua genre heb ik nog niet direct een idee. Misschien een fantasie verhaal à la Harry Potter of gewoon een enorm spannende thriller.>

Sport
Lisa < Naast het lezen is sport ook een passie van mij. Dit is wel iets dat in periodes ligt. Zo heb ik vroeger als kind samen met een vriendinnetje een tijdje balletles gevolgd. Jammer genoeg ben ik daar noodgedwongen mee moeten stoppen door groeipijnen. Ik heb dit tot mijn grote spijt nooit terug opgenomen. Mocht ik nu terug gaan dansen zou ik niet per se ballet gaan doen, maar misschien een andere vorm van dans. Verandering van spijs doet eten.>
Sybren En doe je nu dan aan sport?
De motivatie om te sporten is er wel, maar de tijd ontbreekt vaak. Hierdoor gebeurt het dan ook dat ik begin met iets maar het kort nadien dan weer opgeef. Zo ben ik enkele maanden geleden samen met mijn vriend beginnen lopen omdat we het belangrijk vinden om aan onze conditie te werken. We zijn heel gemotiveerd begonnen, maar doordat onze dagen drukker werden, zijn we het lopen meer en meer opzij beginnen schuiven. Daar heb ik nu wel spijt van en het is dan ook mijn plan om het terug in onze planning op te nemen.>
Sybren Zijn er zo nog een aantal sporten dat je graag in je planning had opgenomen?
Lisa < Het is dan ook mijn goede voornemen voor 2015 om meer tijd aan sport te besteden. Ik zou eigenlijk ook graag weer wat meer gaan badmintonnen. Dit is een sport die ik echt graag beoefen en het geeft me erg veel energie en veel voldoening achteraf. Momenteel is het nog niet zo frequent, maar ik probeer toch ook weer af en toe te gaan lopen, als voorbereiding op het echte werk. Daarnaast zou ik ook graag wat meer gaan zwemmen, omdat ik wel een waterrat ben en dit ook graag doe. Dus hopen dat ik mijn voornemens kan realiseren.>

                                                                                                                                        Sybren Balcaen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten